söndag 30 juni 2013

alviska hundvakter

Nu har resten av min familj gett sig av ut på bilsemester i Tyskland, och jag är därmed ensam hemma i en vecka framåt med min lilla Stella. Har fått strikta instruktioner om att inte glömma fylla på hennes vatten och att gå ut med henne 4-5ggr om dagen, men det lär inte bli något problem. Är väldigt glad att jag fick ha Stella hemma hos mig, för om hon inte varit hemma hade jag förmodligen suttit inne framför datorn hela veckan. Nu måste jag i alla fall gå ut med henne några gånger om dagen, heheh.

Förutom att vinka av mina föräldrar och min lillebror så har jag spenderat min morgon med att kolla på The Royal Ballet's version av Swan Lake från 2009. Vilket är min absoluta favoritversion av Svansjön någonsin?? Haha, utifall ni ville veta det. Så sedan dess blev jag så inspirerad att dansa balett att jag har dansat runt lite i lägenheten och nynnat på Svansjön. Stella har stirrat konstigt på mig hela tiden, livrädd över vilken skum varelse hon kommer att få spendera sin vecka ensam med. MEN SÅ GÅRE när man inte har något sommarjobb. Eller jo, lite sommarjobb har jag ändå, jag jobbar extra lite då och då som servitris (dock mycket sällan), och så ska jag senare i Augusti vara hundvakt åt min mosters hund. Märker ni ett mönster här? Det är liksom jag och hundarna resten av lovet nu. JAG OCH DJUREN <333
Det kommer bli fenomenalt. Jag har planerat att jag och Stella ska gå på äventyr i skogen imorgon, ta med oss matsäck och termos och allt och bara vandra iväg. Kanske nosa lite på andra hundar om vi möter några, eller en räv. Eller två.



(hint till mig själv för att jag vet exakt hur lättdistraherad jag är, PARDON)

Vad har jag mer gjort sedan sist vi pratades vid? Eh jo, justja, haha. Jag har försökt lära mig själv lite isländska eftersom jag ska läsa det i Uppsala i höst (om jag kommer in dvs hoppas hoppas), vilket har gått sådär. Jag blev lite disträ och började istället googla på Tolkien och sedan hamnade jag på någon sida och började försöka lära mig alviska istället? Jag tänker inte ens kommentera något i stilen med "lol jag är så normal", för om ni läser min blogg så vid det här laget borde ni ha insett att jag har ganska skumma specialintressen och att jag alltid har haft det och det har gått så långt att jag inser att allt jag tycker om/föredrar är helt normalt. Jag förväntar mig liksom att alla i min omgivning också snöar in sig på saker ibland och blir sådär halvt om halvt besatta av saker som jag blir. Som häromdagen när jag sa till min vän att jag gärna skulle vilja semestra i Finland och hon kollade på mig länge och skrattade? JAG VAR HELT SERIÖS, god leave me alone. Är det någon som håller med mig? Finland verkar ju vara helt fantastiskt. Tycker förövrigt finska är ett jättevackert språk, det är så melodiskt och klangande och jag älskar det. Förstår inte alla svenskars hat mot finska? Eller norska för den delen?

Men ja, apropå alviska så tänkte jag visa upp mina skillz nu i paint.


Hittills kan jag dock bara skriva hehe, kan läsa ytterst lite. Men jag har bara hållit på några dagar så det är kanske inte så konstigt? Grejen med alviska är dock att man kan skriva det på många olika sätt och man liksom kombinerar ihop olika bokstäver i vokaler och konsonanter, så vokalerna står över konsonanterna. Dock kan man göra detta på olika sätt, genom sätta dem i mitten som jag har gjort i "Mattsson" eller precis ovan som jag har gjort i "Julia". Det är en smakpreferens, dock tror jag att jag föredrar hur jag har gjort i Mattsson, det ser mer balanserat ut.

Så i framtiden när jag blivit bäst i världen på alviska kommer jag kunna använda det i alla situationer jag vill och bara gå omkring och förolämpa människor? T.ex. nästa gång någon kommenterar på min blogg "OMG you're such a nerd heheheheh" så kan jag titta dem djupt in i ögonen och viska något på alviska typ Alingisnusuahsh Djurilalla (känns som att alviska bör skrivas i kursiv) och vandra därifrån. Heh, jag är cool.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar