onsdag 2 oktober 2013

hobbitar hobbitar hobbitar


Hej där!
Det var några dagar sedan vi hördes vid nu, och anledningen till detta är att min stationära dator (rich kid har 2 datorer) krånglar jättemycket, och det är liksom inte samma sak att skriva på min bärbara. Det känns fel! Jag gillar inte att skriva riktiga textsaker på detta tangentbordet, dels det och för det andra är det HELT OMÖJLIGT att hitta en bekväm position att sitta i när man skriver i sängen. ALltså ugh, neeej. Balanserar just nu min dator på min franska ordbok för att försöka få datorn att stå någorlunda stadigt samtidigt. Själv sitter jag i den mest konstiga position någonsin, alltså hahaha tack gode gud att det ej finns något fotobevis på detta. Det hade ej varit vackert.

Och nu vidare till nästa ämne: Böcker.
Den senaste månaden har jag funnit att jag har haft oerhört mycket tid till att läsa då jag spenderar ca 3timmar på tåget de dagar jag har föreläsningar/lektioner. Det tar ungefär en timme och tjugo minuter för mig att åka till Uppsala, och ofta så åker jag väldigt tidigt. Och jag har funnit att om jag lyssnar på musik hela vägen och bara stirrar ut på ödemarkerna genom mitt lilla tågfönster så somnar jag, det går bara inte. Mina ögonlock vill bara återförenas och vara tillsammans 4ever. Så jag kom fram till ganska tidigt att läsa är mitt bästa alternativ, vilket jag absolut inte har något emot. Detta har resulterat i att jag just nu läser ca 1-2böcker i veckan, vilket är betydligt mer än vad jag har läst på väldigt länge. Under min gymnasietid läste jag kanske 1bok i månaden, om ens det. Så jag är glad att kunna återvända till mina kära böcker, har haft en hel hög med böcker i min bokhylla som jag köpte för väldigt längesen som bara väntat på att läsas.
För någon vecka sedan dock så bestämde jag mig för att läsa om Hobbiten av J.R.R. Tolkien då jag är superexhalterad inför filmen som kommer ut i december. Jag har läst boken förut, men det var ganska länge sedan och jag ville veta EXAKT vad som skulle hända i filmen innan jag ser den.

Och herregud, alltså jag tänker inte ens försöka mig på att beskriva hur oerhört bra denna bok är. Vi vet alla att jag är alldeles för känslosam för bokrecensioner, men jag tycker ofta när det gäller denna typ av "klassiska böcker" så är de ofta så omtalade och prisade av allmänheten att man nästan är lite dömd att bli besviken när man läser den. Men gud, nej, Tolkien är ett sådant geni, han skriver på ett sådant enkelt och melodiskt sätt precis som en saga. Det är så enkelt men ändå så komplext, och på flera ställen i boken där det är lite sorgligt (tänker ej spoila mer än så) så blev jag väldigt känslosam och ledsen inombords. Men det som gör Tolkien till en sådan fantastisk författare i min mening är att han inte drar ut på känslosamma delarna för det behövs inte, han skapar historien så väl att man själv lägger in betydelsen i den och förstår karaktärerna utan att han berättar för oss alltför mycket om vilka de är. DET MYSTISKA, det gillar jag. Hatten av för dig Tolkien, I like you. Men det visste du säkert innan, jag gör ju inte direkt någon hemlighet av det.


Var till och med tvungen att ta en liten bild på denna lilla sång som Bilbo nynnar på där i slutet, för ugh den är så fin <3 <3 <3 


Okej, så detta blev en liten bokrecension ändå. Men inga spoilers i alla fall! Det borde jag få en liten belöning för, eller kan man ens spoila en bok som publicerades för typ 60år sedan? Hmmm...

I vilket fall, som belöning för att du orkat med mina känslostormar ännu en gång så här är DEN NYA TRAILERN FÖR THE HOBBIT:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar