söndag 15 september 2013

havsenhörningar


God Söndag, mina vänner!
Just nu sitter jag ber till vädergudarna att vädret ska fortsätta vara trist grådaskigt och småkallt så att jag faktiskt kan tänka mig att gå ut idag. VILL JU GÅ PÅ LÅNGPROMENAD!! Vik hädan sensommar, jag vill ha höst och fina halsdukar i alla regnbågens färger.

Vad händer annars då? Just nu håller jag på att skriva lite på min presentation jag ska ha imorgon. Det är liksom som en liten introduktion och inte en jätteseriös "hela ditt betyg hänger på det här"-uppgift. Utan man ska prata i ca 3-4min om valfritt ämne. Och så fort Ulla sa "valfritt ämne" så var det bara en sak som dök upp i mitt huvud: UNDERLIGA DJUR. Om det är något på denna jord som jag tycker är väldigt fascinerande så är det underliga djur, så så fort jag kom hem från skolan så började jag tänka igenom vad för djur jag skulle välja att prata om. Jag valde Narvalar, de är fruktansvärt häftiga enhörnings-valar och är jättesöta. Så nu tänkte jag underhålla er med några fakta om NARVALAR:

1. Namnet narval kommer förmodligen ifrån isländskans náhvalr, troligen från orden nár som betyder lik (då narvalens färg påminner om den färgen döda människor har).

2.
 
Narvalen är ju även mycket känd för sitt ”horn” den har på huvudet, vilket faktiskt egentligen är en TAND(!!!!). Och denna tand är ungefär 150 till 200cm lång, och väger mellan 8-10kg. Det är alltså en mycket tung tand, har dock ej hittat något info om hur sjutton man äter med en 10kgs tand

3. 
Just Narvalens huggtand är det dyraste elfenbenet på jorden, och förr i tiden när narvalen var relativt okänd i Europa såldes de falskt som enhörningshorn för enorma summor pengar.
4. N
är den danska kungen Kristian den 5:e kröntes 1671 kröntes han på en stol gjord av narvalständer (lite som The Iron Throne i Game of Thrones fast av narvalständer/horn vilket är ÄNNU coolare?).




Alltså bara att det finns såna här skumma djur gör mig så himla glad. Ska bli buddhist, och skaffa mig jättegod karma och be att bli återfödd som en narval.

 


Så ja, önska mig lycka till imorgon då jag ska hålla tal! Slår vad om minst 10kr om att jag kommer vara ensam med mitt ämne. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar