fredag 22 februari 2013

nya böcker, sportlov och sånt

Glad Sportlov på er allihopa!
(vill gärna poängtera att jag skrev detta fel med flit, även om jag lämnat min historia av att rätta folks grammatik bakom mig så värker det ändå i mitt hjärta vid tillfällen som detta, så ehrm.. nu vet ni, JAG VAR IRONISK, jag vet att det inte heter glad sportlov)

Är i vilket fall så superduper glad över att det är sportlov att jag funderar på att bli livsoptimist och dedikera mitt liv åt de mindre lyckligt lottade människorna, sätta mig på första flygplan till Afrika, och mata de hemlösa barnen med mitt egna recept på köttfärsgryta och min odödliga kärlek till livet.
Ja, hej sportlovet, du är mycket välkommen stanna gärna så länge du vill.

Har haft en väldigt fin dag idag, hade möte med min PA-lärare idag för att diskutera min novellsamling (vilket låter så oerhört professionellt), och förutom att jag blev tillsagd att sluta använda "så" och "väldigt" i ca varje mening i hela novellen så gick det hela mycket bra.
Vi spenderade även en del av mötet med att diskutera min författarstil (återigen SÅ professionellt) och vi vandrade runt i skolan och frågade ut andra lärare, slog upp ord i ordböcker tills min lärare till sist kom på det. Så hon tittade på mig och utbrast "JULIA! Du är en magisk realist."
Jag blev så ivrig då jag var övertygad att hon menade att jag var magisk, sedan visade hon mig sidan i uppslagsboken om ämnet "Magisk Realism" som tydligen är en riktig sak.
Hah.
Men i vilket fall:
JAG ÄR MAGISK. JAG ÄR MAGISK.
Detta är all den bekräftelsen jag någonsin har behövt.


Men för att återgå till ett annat ämne som jag har ämnat att skriva om ett tag nu är följande: MINA NYA BÖCKER!
Dör vad fina de är, och eftersom jag redan har använt mig av alla sorter av social media jag kom på för att skryta med mina böcker, så insåg jag häromdagen att en portal kvarstod - BLOGGEN.






För någon månad sedan nämligen så fick jag ett nyhetsbrev från Adlibris att Barnes & Nobles Leatherbound Classics har kommit in på lager igen hos dem. Slog nästan tekoppen ur handen på mig själv när jag läste detta, då de böckerna är de vackraste böckerna i hela världen. Och varje gång jag försökt beställa dem så var de slutsålda, men nu hade de även fått in NYA. Alltså förstår ni: NYA BÖCKER!!!

Så jag slog till på dessa skönheter:


Den första boken är The Story Of King Arthur and His Knights. 
Vilket under många år under min rebelliska uppväxt var min absoluta favoritbok, jag hade även en gång i tiden en låtsaskompis som var en riddare som hette Robert. Men mer om det en annan gång.
MEN ÅH, den är så vacker.
Klarröd och med helt fantastisk dekor och illustrationer. Är så himla kär.




Den andra boken är Grimm's Complete Fairytales. 
Och jag överdriver inte när jag säger att jag haft mina ögon på denna bok i över ett år nu, har varit in i varenda bokhandel jag känner till för att fråga om de kommer få in den. Men svaret är alltid nej, tills mitt älskade Adlibris uppfyllde mina drömmar. Åh.
Den är i vilket fall oerhört stor, ganska tung, har guldsidor och är överhuvudtaget fullständigt fenomenal.


Såhär fin är den på insidan.


Och med fantastiskt fina illustrationer av min favorit Arthur Rackham.

Nu måste jag helt enkelt arrangera om hela min bokhylla för att få plats med dessa böcker haha då min bokhyllas nuvarande situation är något smockfull, men när det görs - då ska de minsann få hedersplatsen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar